بازپس ‌گیری نتایج تحقیقات هورمون بتاتروفین

27 دسامبر 2016- یکی از محققان برجسته‌ی دیابت در مقاله‌ای به عدم موفقیت در تکرار نتایج امیدوار کننده‌ی خود در سال 2013 اذعان نمود.

 دکتر Douglas Melton از دانشمندان برجسته‌ی دیابت و سلولهای بنیادی از دانشگاه هاروارد در سال 2013 در گزارشی که در مجله ی cell منتشر شده بود، هورمونی را بنام بتاتروفین در کبد کشف و ادعا نمود که تولید سلولهای انسولین ساز در موش را افزایش می‌دهد. این کشف توجه میلیونها نفر را در سراسر جهان به خود جلب کرد، زیرا محققان امیدوار بودند که با استفاده از امکانات بدن بتوانند بیماران را از تزریق انسولین بی نیاز کنند و تنها با یک بار تزریق betatrophinدر سال، بیماری دیابت را مهار کنند.

 اما در سال 2014 یک گروه مستقل از محققان دریافتند هورمون بتاتروفین هیچ تأثیری بر تولید انسولین ندارد، به همین دلیل تیم دکتر ملتون در یافته‌های اولیه‌ی خود شک کرد. در اوایل سال جاری دکتر ملتون به محققان کالج پزشکی بیلور در تگزاس و موسسه‌ی پزشکی McNair پیوست و در بیانیه‌ای تأثیر بتا تروفین را بر افزایش تولید انسولین، رد کرد.

در اعلامیه ی نهایی که هفته‌ی قبل منتشر گردید، دکتر ملتون وهمکارش درهاروارد اعلام کردند که ما باید بپذیریم که نتیجه‌گیری اولیه‌ی ما اشتباه بوده است و از نتایج اولیه‌ی خود دفاع نمی‌کنیم. او گفت: این موضوع مانند هر اعترافی به خطا، بسیار ناامید کننده است اما در طی این مدت ما توانستیم با همکاران خود بر روی این اختلاف نظر به سمت مسیری درست حرکت کنیم، تاریخ علم نشان می‌دهد که این مسیر یک مسیر خطی نیست.

دکتر ملتون یکی از پیشگامان تحقیقات سلولهای بنیادی است که توانسته است سلولهای بنیادی را به هر نوعی از سلول در بدن تبدیل نماید. او در اوایل دهه ی 90 میلادی هنگامیکه ابتلا پسرش به دیابت نوع 1 مسجل شد، جهت تحقیقات خود را بسوی سلولهای بنیادی و تبدیل آنها به سلولهای بتا به امید دستیابی به درمانی بهتر تغییر داد، که نتایج این تحقیقات منجر به یافتن هورمون بتا تروفین در کبد شد که در مقاله ی اولیه‌ی دکتر ملتون منتشر گردید. در آن مقاله ادعا شده بود که تزریق این هورمون جدید به موش سبب افزایش 17 برابری سلولهای بتا در پانکراس شده است و چنانچه این تحقیقات در انسان تکرار و تایید شود بیماران از تزریق روزانه‌ی انسولین نجات خواهند یافت، اما هرگز این رویا به حقیقت نپیوست زیرا هرگز این نتایج تکرار نشد.

 آزمون اول تنها بر روی 7 موش انجام شده بود اما تلاش تیم دکتر ملتون در پنج آزمایش بعدی بر روی 52 موش دیگر برای تکرار همین نتایج ناموفق بود. گروهی از محققان به رهبری شرکت دارویی و بیوتکنولوژی Regeneron نیز در آزمایشات جداگانه‌ای نتوانستند تأثیر قابل مشاهده‌ای را از تزریق بتاتروفین، بر سلولهای بتا مشاهده کنند.

درنهایت گروه دکتر ملتون و محققان دو آزمایشگاه کالج بیلور گرد هم آمده و در یک مطالعه‌ی کور، در نهایت مشخص گردید که هر سه گروه نتایج مشابهی را بدست آوردند و آن نتیجه این بود: بتاتروفین امید کمی را به عنوان درمان دیابت ارائه می‌دهد.

منبع:www.statnews.com/2016/12/27/diabetes-breakthrough-retracted